maanantai 27. helmikuuta 2023

Naiset ja miehet pettävät samoista syistä

27.2.2023

Olen vähän huvittuneenakin seurannut keskustelua, jossa naisen pettämiselle etsitään ties millaisia syitä, jotka usein esitetään niin, että naisella ikään kuin olisi ymmärrettävät perusteet pettämiseen. Minä en naisiin liitettyihin selityksiin usko, vaan oletan, että miehet ja naiset pettävät samoista syistä. Kun pettämiseen ajaudutaan, pyöriteltävinä ovat ainakin nämä muuttujat.

  • Pettämisestä saatava kokonaisnautinto, jota tukevat muun muassa halu tulla ihailluksi ja huomioiduksi ja mahdollisuus toteuttaa kiimaista eläintään.
  • Pettämisestä saatava merkityksellisyyden tunne elämään. "Olen muutakin kuin isä tai äiti ja toistuvan tylsän arjen pyörittäjä."
  • Ennakoidut ja oletetut syyllisyyden tunteet.
  • Pettämisen aiheuttama uhka parisuhteelle, kiinni jäämisen pelko tai kyvyttömyys olla tunnustamatta pettämistään tai pelko tunteiden kehittymisestä vierasta seksikumppania kohtaan.
  • Pettämisen aiheuttama uhka omalle identiteetille ja minäkuvalle. "Millainen ihminen olen, olenko paha."
Myöhemmissä kirjoituksissa aiheesta lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Johtaako mielipiteenvapaus syrjintään?

1.6.2023 Olen tavannut kannattaa voimakkaasti laajaa mielipiteenvapautta. Olen uskonut dialogiin, siihen, että kun erilaiset ihmiset keskust...